Sommaren so far

Tänkte bara passa på att rapportera vad vi har gjort hittills i sommar… Vi gick ju ut hårt med ett sedvanligt midsommarfirande med Sofia, Mattias, Lovisa, Markus, Louise och Tommy på besök. Precis lika skoj som det brukar vara, förutom att vi tyckte att vädret var lite emot oss. Det skulle dock visa sig i efterhand att vädret kanske inte hade varit så tokigt under helgen, dagarna efteråt var nämligen värdelösa (vädermässigt iaf).

Sen dröjde det ju ett par veckor tills jag fick semester, men Marianne hade några lata sköna dagar under tiden. Daniel, Linda och Leia hälsade på oss när det var premiär för loppisen här i Mellanström. Det blev några fynd iaf… Jag och Daniel utnyttjade tiden (vi gick inte på loppisen) till att spela tv-spel, basta och fiska. Det var ju under den här helgen som jag fick min fina gädda på 7.8 kg. Vi hann även få besök av Signe, Andreas och Helgalisa, som var ute på en tur längs inlandsbanan. Vi hämtade dem i Slagnäs där de klev av tåget. Kul med besök!

När jag då äntligen fick semester drog vi iväg ganska omgående till Stockholm, delvis för att fira vår bröllopsdag. Vi har ju tänkt ha som tradition att sova på hotell och göra nåt kul när vi har bröllopsdag, så i år blev det Stockholm. Vi shoppade, åt och drack gott, strosade i Gamla stan, shoppade lite till… Sen tog vi tåget till Örebro för att hälsa på Markus och Lovisa i deras nya lägenhet. Jätteskoj! Örebro är en vacker stad skulle det visa sig, som dessvärre mest visade upp sin regniga sida… Vi hann iaf med en utflykt till Nora där vi testade deras goda glass och gick runt i den vackra lilla stadskärnan. Det blev givetvis mera shopping i Örebro och såklart en massa god mat! Jag och Markus testade bland annat att grilla i spöregn, vilket går alldeles utmärkt om man har paraply… Från Örebro tog vi sedan tåget tillbaka till Stockholm och därifrån flyget upp till Arvidsjaur där bilen väntade.

Väl hemma från Stockholm och Örebro blev det en halv vilodag, innan vi packade bilen och körde till Kalix. Vi tänkte nämligen göra en liten road trip norrut, till IKEA i Haparanda och sen även hälsa på tomten i Rovaniemi. Så vi körde till Kalix på måndag kväll och sov på vandrarhemmet Grytnäs Herrgård. Dagen därpå körde vi först till Haparanda för att shoppa på IKEA, det blev inga större inköp dock. Mest små-grejs. Därefter styrde vi kosan mot Finland och Rovaniemi. Det gick alldeles utmärkt och vi kom fram till Santa Park klockan 16.45, de skulle stänga 18 så vi hade gott om tid tyckte vi. Det skulle dock visa sig att Finland ligger i en annan tidszon, så klockan var inte alls kvart i fem, utan kvart i 6… Det blev alltså ett väldigt kort besök på Santa Park… Klantigt av oss, men det var i ärlighetens namn inte heller så mycket att se. Det fanns dock mer tomte-grejs att kika på, så vi körde vidare till nästa ”attraktion” som var öppet nån timme längre. Det ligger en Santa Village mitt på polcirkeln, som precis som Santa Park var en riktig turistfälla. Det fanns en del saker att kika på, men mest säljer de dyrt jul- och tomtekrimskrams… Det kändes väldig kommersiellt. Men nu har vi då sett det iaf! Been there, done that.

Nu har jag lite drygt en vecka kvar av semestern, så vi får väl se vad vi hittar på under den tiden. Marianne har iaf dragit på sig en jätteförkylning, så någon fjällvandring blir det knappast. Eventuellt ska vi börja måla om lite i köket här i stugan. Vi är less på att allt är träfärgat, så det lutar åt att vi målar köket vitt. Men det ska slipas en massa först, så vi får väl se hur långt vi hinner… Ett annat projekt vi tänkte jobba lite med är att bygga ett riktigt trädgårdsland, Åke ska komma hit med jordfräsen och hjälpa oss med det. Men framförallt ska vi ha det lugnt och skönt, och nu verkar vi ju ska få kanonväder, så det blir väl nån tur i båten också!

Detta inlägg är publicerat i Allmänt och taggat , , , . Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.